Ordföranden har ordet – april 2015

Göteborgspanorama. Foto: WikiCommons.

Göteborgspanorama. Foto från Wikimedia Commons.


Glad påsk!
Christer Elfvensson, ordförande i GöteborgsOPerans Vänner.

Christer Elfvensson, ordförande i GöteborgsOperans Vänner.


Lösningen på förra operagåtan har redan presenterats här på hemsidan. Det handlade om Carl Nielsens opera Maskerad, en opera som jag gärna skulle se på Göteborgs-Operans repertoar. Ledtråden var Maskeradbalen / Gustaf III. För tredje gången var det Christer Forss som prickade in det rätta svaret.

Maskerad – på danska Maskarade – från 1906 är en underbart vacker och rolig opera, som i mitt tycke spelas för sällan utanför Danmark. Man blir glad av den. Operan bygger på en komedi med samma namn av Ludvig Holberg. Det är en typisk ensembleopera med sju ganska stora roller och ingen utpräglad huvudroll. Den känns väldigt ”dansk”, men handlingen och persongalleriet är inspirerade av Commedia dell´arte och Molière. Musiken är överraskande lättsam och delvis t.o.m. trallvänlig. Ouvertyren och Tuppdansen hör man ibland från konsertestraderna.

Carl Nielsen på Storan i Göteborg 1928. Foto: Wikimedia Commons.

Carl Nielsen på Storan i Göteborg 1928. Foto: Wikimedia Commons.


Maskerad har aldrig spelats på GöteborgsOperan, men faktiskt på Stora teatern, senast 1988. Dansken Per Stokholm regisserade. På Storan gavs också på 20-talet en annan ännu mer sällan spelad opera av Carl Nielsen, nämligen Saul og David. Då var det tonsättaren själv som dirigerade. Både Maskarade och Saul og David ges faktiskt parallellt i Köpenhamn i vår. Värt en resa dit, skulle jag säga! Det är Nielsen-jubileum, tonsättaren föddes 1865 (och dog 1931). Maskarade finns bland annat på en inspelning från 1998 på Det Kongelige med Susanne Resmark som Magdelone. Hon har ju setts och hörts en hel del på GöteborgsOperan, senast som Häxan i Hans och Greta.

Nu kanske jag sticker ut hakan, men jag vill påstå att Maskerad är den bästa skandinaviska operan någonsin. Men jag är mottaglig för andra bud. Välkomna med sådana!

Mozart, 1777. Foto från Wikimedia Commons.

Mozart, målning 1777. Från Wikimedia Commons.


Här kommer en ny gåta. Den anknyter till GO-vännernas årsmöte den 9 mars. Carolina Sandgren belönades ju då med ett stipendium och ett diplom. På diplomet fanns ett citat ur Tosca: ”L´arte nel suo mistero le diverse bellezze insiem confonde”. Hemsnickrad översättning: ” I konstens mysterium förenas de olika skönheterna” – och det syftade på mångfalden i stipendiatens olika rolltolkningar.

Carolina svarade också på italienska med LJUVLIGA framföranden av ”Vissi d’arte” (”Jag levde för/av konsten”) ur Tosca och ”O Mio babbino caro” (”Åh min käre lille pappa”) ur Gianni Schicchi.

Verdi, 1886. Wikimedia Commons.

Verdi, målning från 1886. Wikimedia Commons.


Därför kommer här tre andra italienska citat från rollfigurer som Carolina gjort på GöteborgsOperan. Vilka operor kan det vara?

A) ”Dove sono i bei momenti , di dolcezza e di piacer” (Mozart).

B) ”Sempre libera” (Verdi).

C) ”Quando me´n vo´, quando m´en vo´ soletta per la via, la gente sosta e mira” (Puccini).

Puccini, 1908. Wikimedia Commons.

Puccini, foto 1908. Wikimedia Commons.


Skicka in ditt svar till christer.elfverson@telia.com så väntar någon liten belöning. Men ÄRAN är förstås det stora priset!

Den 23 mars var det åter dags för en operafrågelek (betoning på LEK) med GO-vännerna i orkestersalen. Temat var, liksom i höstas, de gångna tjugo åren på GöteborgsOperan. Anstormningen till evenemanget var inte överväldigande. Det kolliderade med exempelvis årsmöte för Danskompaniets Vänner. De sammanlagt tio som var med på frågeleken hade ändå en trevlig stund, tror jag, men som lekledare är jag väl jävig.

Lagen ”Aida” och ”Bohème” var oerhört duktiga och kampen blev mycket jämn. Laget ”Bohème” vann med bara ett par poängs övervikt. Verken som det frågades på den här gången var Gounods Faust, Mozarts Don Giovanni, Verdis Don Carlos, Richard Strauss Rosenkavaljeren, Nielsens Maskerad, Verdis Attila, Puccinis La Bohème, Leoncavallis Pajazzo, Sjostakovitj Lady Macbeth från Mtsensk, Händels Alcina, Herman/Firsteins La Cage aux Folles, Wagners Tristan och Isolde, Bergs Lulu, Offenbachs Hoffmanns äventyr och Puccinis Tosca.

Frågorna kunde handla om vem som gjorde Tristan 2013 (Lars Cleveman) och vad som händer med Don Giovanni i slutet av Mozarts opera (inte alldeles självklart). Men lagen kunde också få poäng för om de kunde sjunga eller nynna något ur exempelvis La Bohème. Alla deltagarna belönades med var sin ros. Evenemanget återkommer förmodligen till hösten. Deltagarna verkade kräva det. Och jag tycker också det är roligt att vara lekledare.

Jag får medge att jag hittills inte varit övertygad wagnerian. Men jag blev det i Vara konserthus söndagen den 22 mars! Operan gästspelade där med full orkester, dirigenten Henrik Schaefer och sångarna Annalena Persson, Tomas Lind och Anders Lorentzson. På programmet stod några ”high-lights” ur Valkyrian och Ragnarök. Det blev en fantastisk upplevelse! Annalena Persson gestaltade först Sieglinde och sedan Brünnhilde, Tomas Lind Siegmund och Anders Lorentzson Wotan. Orkestern var i praktform! Underbart! Fler borde få möjlighet att uppleva denna konsert. Finns det ingen spelfri kväll på Stora scenen?

GO-vännerna planerar TVÅ resor under våren och sommaren. Den 9 maj åker vi till Borås för att uppleva tältversionen av Verdis Rigoletto och den 22 juli blir det Berlioz opera Béatrice och Bénédict på Läckö. Mer information finns här på hemsidan och i medlemsbrevet som skickas med post den 7 april. Jag hoppas träffa många av medlemmarna vid dessa tillfällen. Det är alltid värdefullt att höra medlemmarnas synpunkter på verksamheten. Idéer välkomnas! Hur kan vi utvecklas?

För oss GO-vänner har Göran Gademan två operaintroduktioner kvar i vår. Den 13 april kl 19.00 är det dags för RiddarBlåskäggs borg/Erwartung och den 11 maj kl 19.00 blir det Askungen. Entré: 50 kr, som inkluderar förfriskning och lottsedel. Observera att medlemmars gäster också är varmt välkomna till våra aktiviteter.

I styrelsen har vi börjat planera vad som skall hända i höst. Säsongen 2015-16 ter sig minst sagt lovande. Sex operor på Stora scenen: Notorious (världspremiär), Fallet Makropulos (ffg på tjeckiska i Sverige), Figaros bröllop (repris på fjolårets succé), Madame Butterfly (ffg i Sverige i den tidiga Brescia-versionen, som är fränare och mindre klichétyngd, och med japanen Yoshi Oida som regissör), Hamlet (ffg i Sverige) och Macbeth (nypremiär på en succé från 2008).

Styrelsen kommer i vår att ha ett möte med nye VD:n för Operan, Ronnie Hallgren. Framtidsfrågor: Vad har Operan för glädje av oss? Och vad har GO-vännerna för nytta av Operan? Spännande!

Vi ses på GO! Och vi är på G!

Christer Elfversson, ordförande för
cropped-go_vanner_logo_horisontell_jpg.jpg

 Panora rånhamnpiren i Mölle. Foto: WikiCommons.

Panorma sett från hamnpiren i Mölle. Foto: Wikimedia Commons.

Annonser