På trettondagsafton skriver jag 2016 års första ordförandekrönika för GöteborgsOperans Vänners hemsida. Julen närmar sig slutet. På trettondagen brukar vi slänga ut julgranen. Julpyntet skall bort. Hos oss varar alltså inte julen till påska, inte ens till Tjugondag Knut. Nu vaknar istället vårkänslorna.
En höjdpunkt i julfirandet blev julkonserten i Brunnby kyrka. Knôkat med folk, som göteborgare skulle säga! I år kom solisten – Mats Persson – från just Göteborg. Han gav flera prov på sin sköna barytonala sångkonst, med helt enkelt praktfulla framföranden av både Händel och Adam, men allra mest intryck på mig gjorde hans tolkning av Sibelius tonsättning av Topelius enkla och vackra julsång ”Giv mig ej glans, ej guld, ej prakt”. Det kändes som om det var första gången jag hörde den. Slutstrofen dröjer kvar i minnet:
Till hög, till låg, till rik, till arm
kom, helga julefrid.
Kom barnaglad, kom hjärtevarm
i världens vintertid.
Du ende, som ej skiftar om,
min Herre och min Konung, kom.
Till hög, till låg, till rik, till arm
kom glad och hjärtevarm.
Den strofen kan väl fungera även som en nyårsönskan! Som tack för den förmedlade hjärtevärmen får Mats Persson bli huvudpersonen i det nya årets första operafråga. Han har ju gjort otaliga anmärkningsvärda insatser under GöteborgsOperans första dryga tjugo år. En av många höjdpunkter blev hans version av Tonios prolog i Leoncavallos Pajazzo på jubileumskonserten våren 2014. Den arian är bland det vackraste som skrivits i operaväg och Mats Perssons tolkning var suverän. Tonio anförtror publiken sin livs- och konstfilosofi. Verkligheten och fantasin, livet och skådespelet, människan och maskerna upplöses i teaterns sanning. Man rörs till tårar! Opera!

Mats Persson i en av sina många roller på GöteborgsOperan. Här som Jochannan (Johannes Döparen) med Ulrika Tenstam som Herodias i Salome från 2011. Foto: Mats Bäcker.
Men nu blir det alltså en ny operagåta:
Hos Pirandello finns ett skådespel som heter Sex roller söker en författare. Här vänder jag på steken. Jag söker sex roller som Mats Persson. har kreerat hos oss i Göteborg.
- Först två titelroller, båda hos Verdi. Vilka kan det vara?
- Sedan två roller där han har spelat – och sjungit, förstås – broder till den kvinnliga titelrollen. Båda dessa hör också till den italienska 1800-talsrepertoaren.
- Hos Mozart spelade han i par med sin bror, som gjorde titelrollen. Vilken roll gjorde Mats Persson?
- Häromåret turnerade han i Västra Götalandsregionen i en 1700-talsopera som på svenska ibland har kallats Ett litet huskors. Den operan har bara tre roller, en sopran, en basbaryton och en stum.
Fler ledtrådar behövs väl inte! Vad heter de sex rollfigurerna? När Du har kommit på det kan Du skicka din lösning direkt till mig: Christer Elfversson

Mats Persson, 2012. Foto: Joakim Roos.
Senast på Operan hörde och såg vi Mats Persson i Notorious. Närmast är han aktuell som Sharpless i Madame Butterfly. Premiär lördagen den 13 februari. Något att se fram emot!
Förra krönikans operagåta lockade inte så många. Var det för svårt? Jag sökte då tre operor från GöteborgsOperans repertoar som vid urpremiärerna blev mycket måttfulla framgångar, för att inte säga fiaskon, men som ganska snart blev stora succéer. Svaren var Carmen, Wozzeck och Boris Godunov. Först med rätta svaret var Karin Persson. Stort grattis!
GöteborgsOperans Vänner rivstartar det nya året. Tisdagen den 19 januari klockan 18.15 sätter Göran Gademan igång sin kurs Operahistoria. Kursen blev fulltecknad mycket snabbt. Lokalen på Operan rymmer endast 28 deltagare. Det blir tio kurstillfällen under våren, det sista tisdagen den 17 maj. Kurslitteratur blir förstås Göran Gademans bok med samma namn, som utkom i höstas och fick ett fantastiskt mottagande i pressen. Jag vågar utlova en stimulerande och innehållsrik kurs!
Göran Gademan är i elden också måndagen den 8 februari klockan 19. Då har GöteborgsOperans Vänner vårens första operaintroduktion. Det handlar förstås om Puccinis Madame Butterfly. Entrén är 50 kronor, vilket inkluderar lottsedel och förfriskning. Ingång genom personalingången. Medlemmarnas gäster är också välkomna!
Medlemstalet har förresten stigit något under hösten. Det är mycket glädjande! Fler har upptäckt att det kan löna sig på många sätt att vara en av GöteborgsOperans Vänner!
Må det bli ett lyckosamt år för GöteborgsOperan och för dess många vänner! Vi ses väl?
Christer