Ordförande har ordet – jan 2017

Göteborgspanorama. Foto: WikiCommons.

Göteborgspanorama. Foto från Wikimedia Commons.

Fjolårets sista operafråga gällde operor som helt eller delvis utspelar sig i Paris. Fem sådana operor efterlystes. Ett tiotal svar har kommit in. Lite fler än vanligt, faktiskt. Först med rätt lösning var, inte oväntat, Christer Fors, men bara några minuter senare kom Thorsten Bengtsson in med sitt svar. Stort grattis till dem båda!
Christer 2015

De parisiska operor som man först kommer att tänka på är kanske Puccinis La Bohème och Manon Lescaut samt Verdis La traviata, men det finns åtminstone ett femtontal andra, exempelvis Alban Bergs Lulu, Giordanos Andrea Chénier, Massenets Manon, Meyerbeers Hugenotterna, Poulencs Karmelitsystrarna,
Cileas Adriana Lecouvreur och Puccinis enaktare Manteln. Den senare ingår ju i den så kallade ”Triptyken” tillsammans med Syster Angelica och Gianni Schicchi. Själv tycker jag, att just ”Triptyken” snarast borde sättas upp på GöteborgsOperan. Det är en verklig favorit. På Stora teatern såg jag den 1989.

Finns det förresten någon annan stad i världen, som kan konkurrera med Paris som spelplats för så många olika operor? Jag läste för ett tag sedan att Paris även är den stad i världen där flest filmer utspelar sig.

Nu är det början på ett nytt år. Osökt infinner sig då temat för nästa operagåta. Det handlar den här gången om början på några operor, närmare bestämt tio operor av lika många kompositörer. Alla har spelats på GöteborgsOperan. Vilka kan det vara?

A) En baryton mäter upp storleken på ett rum tillsammans med sin tilltänkta gemål.

B) En fiskare kallas till en domstol, som utreder omständigheterna kring ett dödsfall.

C) En bondpojke berättar för skördearbetarna om sin hemliga kärlek till en vacker och rik flicka.

D) En adelsdam och hennes unge älskare avslutar en herdestund i sängen.

E) Ett skepp har sökt nödhamn under en våldsam storm.

F) En förrymd fånge söker sin tillflykt i en kyrka.

G) En kung stiger ur sängen och kläs på inför publik.

H) En skådespelare i ett kringresande teatersällskap anförtror publiken sin livs- och konstfilosofi.

I) En kvinna hanterar under tystnad en filmprojektor.

J) En styvdotter städar åt sin styvfar och sina två styvsystrar.

Skicka in din lösning direkt till mig: christer.elfverson@telia.com. Priset är som vanligt evig ära och berömmelse!

Lite skämtsamt sägs det ju ibland att hälften av alla operor slutar med att sopranen dör. Av de ovanstående tio sökta verken gäller det faktiskt för E, F och H, men även i B, G och I förekommer ond, bråd död. Då är det dock tenorer som får sätta livet till. Men frågan gäller den här gången alltså inte de bittra sluten, utan hur operorna börjar.

2017 blir ett spännande år för GöteborgsOperans Vänner. Närmast återkommer Richard Strauss´ Elektra i en ny uppsättning signerad husets konstnärlige ledare för opera/drama, Stephen Langridge. Premiär lördagen den 4 februari. Förra gången, 1999, var det Yannis Houvardas, som regisserade. Jag minns den uppsättningen mycket väl, inte minst Lars-Åke Thessmans scenografi. Irma Mellergaard gjorde då den krävande titelrollen. Nu blir det Annalena Persson, som får gestalta detta ”röstmördande” parti.

Göran Gademan introducerar Elektra för operavännerna måndagen den 30 januari klockan 18.30 i Orkestersalen, med ingång genom Personalentrén. Som vanligt är även medlemmarnas gäster varmt välkomna.

Vi ses väl?

Christer

Christer Elfversson, ordförande för
cropped-go_vanner_logo_horisontell_jpg.jpg

 Panora rånhamnpiren i Mölle. Foto: WikiCommons.

Panorma sett från hamnpiren i Mölle. Foto: Wikimedia Commons.

Annonser