För amatörteaterensemblen Kullateatern i Höganäs har jag skrivit pjäsen ”Skrattar bäst”, som bygger på Puccinis opera Gianni Schicchi, som i sin tur bygger på Dantes Divina Commedia. Vi kallar stycket en ”commedia musicale”, eftersom det innehåller mycket musik.
Det är många italienska schlager som Volare, två Queens-låtar och en hel del opera. Givetvis O mio babbino caro ur Gianni Schicchi, men också följande operastycken.
I min ordförandekrönika för april ville jag veta vilka operor de är hämtade ur. Här kommer de rätta svaren:
A. Nessun dorma: Puccinis Turandot
B. Vissi d´arte: Puccinis Tosca
C. Katalogarian: Mozarts Don Giovanni
D. Faktotumarian: Rossinis Barberaren i Sevilla
E. Brindisi (Libiamo): Verdis La traviata
F. Una furtiva lagrima: Donizettis Kärleksdrycken
G. Che gelida manina: Puccinis La Bohème
H. E lucevan le stelle: Puccinis Tosca
Fjorton rätta svar kom in. Vinnare drogs vid opervännernas möte med kompositören Paula af Malmborg Ward den 6 maj. Paula fick vara Fru Fortuna. För FEMTE gången blev Christer Fors lycklig vinnare av ett presentkort på GöteborgsOperan à 200 SEK.
Mötet med Paula af Malmborg Ward var första träffen i vår seminarieserie ”En opera blir till”. Vi skall följa tillkomsten av hennes och Kerstin Perskis beställningsverk med arbetsnamnet Mytomania. Världspremiären blir våren 2021.
Med anledning av världspremiären på en ny opera i GÖTEBORG handlar maj månads operagåta om urpremiärerna för tio andra operor. I vilka städer fick de sina första framföranden?
A. Carmen
B. Riddar Blåskäggs borg
C. Wozzeck
D. Billy Budd
E. Goya
F. Manteln – Syster Angelica – Gianni Schicchi
G. Trollflöjten
H. Rosenkavaljeren
I. Rucklarens väg
J. Parsifal
Googla på om Du inte händelsevis är ett levande operalexikon! Skicka din lösning direkt till mig: christer.elfverson@telia.com. Senast den 2 juni. En vinnare av ett presentkort på GöteborgsOperan à 200 kr dras måndagen den 3 juni vid mötet med Åke Zetterström på Restaurang Bommen.
Mötet med Paula af Malmborg Ward blev en mycket lyckad start på vår seminarieserie om hur en opera blir till. Med Karin Brittsjö som samtalspartner berättade Paula på ett generöst, personligt och medryckande sätt om sin bakgrund och om hur komponerandet går till. Stundtals blev det rena showen. Det började med en riktig rivstart. Vi fick höra Paulas mamma Gunilla af Malmborg i en inspelning från Glyndebourne sjunga lady Macbeths aria ur Verdis Macbeth. Mäktigt!
Två saker överraskade mig särskilt i Paulas berättelse. Många andra konstnärer nämner NATUREN som sin främsta inspirationskälla. Så icke Paula. För henne är möten med människor det som ger henne idéerna. Hon berättade med stort engagemang och inlevelse om sina möten med Kerstin Thorvall. Läsningen av Thorvalls ”Det mest förbjudna” med flera romaner och direkt kontakt med författarinnan ledde fram till radiooperan Hittekvinnan. Den belönades med Prix Italia.
Det andra oväntade för mig var, att för Paula kommer nästan alltid TEXTEN före musiken. Vackra ord inspirerar henne. Till och med när han skriver orkesterverk kan hon för sig själv TÄNKA i ord.
Seminariedeltagarna var överförtjusta. ”En verklig energiinjektion”, som en av dem uttryckte det. Nu ser vi fram emot oktober, då librettoskaparen Kerstin Perski kommer och berättar om sin del i processen med framväxten av operan Mytomania. Våren 2020 blir det så dags för både kompositör och librettist och hösten 2020 får vi möta produktionsteamet. Spännande!
Vi ses väl på Operan!
Christer
Christer Elfversson, ordförande för