Operafrågan i min oktoberkrönika handlade om Gitta-Maria Sjöberg, operasångerska och ordförande för Birgit Nilsson Sällskapet. Hon gästade oss den 10 oktober och berättade om sina kontakter med Birgit Nilsson och om vilken enorm betydelse Birgit Nilsson hade haft som inspiratör för Gitta-Marias egen utveckling och karriär. Jag sökte i oktober tio roller som Gitta-Maria gjort på olika scener.
Här kommer de rätta svaren:
A. Parisflicka som knackar på hos grannen för att hennes ljus har slocknat. Svar: Mimi i Puccinis La Bohème. (Debutrollen i Köpenhamn.)
B. Romarinna som dödar en polischef. Svar: Tosca i Puccinis Tosca. (En av mycket få roller som Gitta-Maria har gemensamt med just Birgit Nilsson.)
C. En köpmannnahustru i en rysk provinsstad som dödar sin svärfar och sin make. Svar: Katerina Ismailova i Sjostakovitjs Lady Macbeth från Mtsensk. (Den enda roll som Gitta-Maria gjort på GöteborgsOperan.)
D. En operasångerska som dör 337 år gammal. Svar: Emilia Marty i Janaceks Fallet Makropulos. (Gjorde hon i Stockholm och på många andra ställen.)
E. En kvinna som får barn med sin tvillingbror. Svar: Sieglinde i Wagners Valkyrian. (Sjöng hon mot Placido Domingos Siegmund vid några föreställningar i Köpenhamn.)
F. Hustrun till ägaren av en flodpråm i Paris. Svar: Giorgetta i Puccinis Manteln. (Senaste rollen i Köpenhamn.)
G. En skogsnymf som önskar sig mänsklig gestalt och själ. Svar: Rusalka i Dvoraks Rusalka. (Med bland annat ”Sången till månen”, som var Birgit Nilssons stora favorit., fast hon aldrig sjöng den själv.)
H. En ung man som kallas Quinquin. Svar: Octavian i Strauss Rosenkavaljeren. (Enda ”byxrollen” i karriären.)
I. En etiopisk kungadotter. Svar: Aida i Verdis Aida. (En andra Birgit Nilsson-roll, som Gitta-Maria sjöng när den nya Operan invigdes i Köpenhamn.)
J. En kvinna som byter ut en dödsdryck mot en kärleksdryck. Svar: Brangäne i Wagners Tristan och Isolde. (Lite otippat, en mezzoroll, mot Irene Theorins Isolde i Köpenhamn.)
Min operafråga var nog ovanligt svår den här gången. Endast sex rätta svar kom in. Några andra hade missat Brangäne. Själv var jag också förvånad över att Gitta-Maria inte gjort Isolde i Tristan och Isolde utan just Brangäne.
När Göran Gademan den 12 november på Artisten för operavännerna introducerade Wagners Rhenguldet, drogs en vinnare bland de sex som lämnat rätt svar. Det blev Bengt Åkesson som fick ett presentkort à 200 kronor till GöteborgsOperan. Han fanns på plats vid introduktionen och fick det direkt i handen. Grattis!
Göran Gademans introduktion till Rhenguldet var det mest välbesökta möte som vi har haft. 99 personer deltog. Jag får medge, att jag aldrig varit någon verklig wagnerian, men den här kvällen förstod jag sannerligen varför man kan vara det. Kanske är jag på väg att bli det. Göran lotsade oss på sedvanligt entusiastiskt sätt igenom alla ledmotiv och den snåriga handlingen så att man när kvällen var slut trodde sig förstå allt.
Premiären på Rhenguldet är den 17 november. Novembers operafråga kretsar därför kring just Wagner. Jag söker tio roller i lika många olika Wagner-operor.
A. En kung av Tramond, gift med Ada, en älvkonungs dotter. (Tenor)
B. En tysk ståthållare på Sicilien. (Bas)
C. En påvlig notarie, bror till Irene. (Tenor)
D. En norsk sjökapten. (Bas)
E. En lantgreves brorsdotter. (Sopran)
F. Hustrun till en brabantisk greve. (Mezzo)
G. En irländsk kungadotter. (Sopran)
H. En skomakarlärling. (Tenor)
I. En jätte i skepnad av en drake eller orm. (Bas)
J. En Gralkung. (Baryton)
Skriv vad rollen heter och i vilken opera den förekommer och skicka lösningen direkt till mig: christer.elfverson@telia.com. Den här gången blir det särskilt lång betänketid. Dragning av vinnare brukar ju ske vid något av våra arrangemang och nästa introduktion blir först måndagen den 4 februari klockan 18.30. Då introducerar Göran Gademan Cavalleria rusticana och Pagliacci och inte förrän då drar vi också en vinnare bland de rätta svar som kommit in. Senast den 3 februari vill jag ha Ditt svar. Jag hoppas verkligen att det blir många, som vill vinna ett presentkort à 200 kronor på GöteborgsOperan.
Det skall bli verkligt spännande att följa GöteborgsOperans fortsatta produktion av hela Ringen: Valkyrian 2019, Siegfried 2020 och Ragnarök 2021. Avgående operachefen Stephen Langridge regisserar. Det enda lite tråkiga är att vi aldrig kommer att få uppleva den samlade tetralogin Ringen på GöteborgsOperan. Annat än som film. Göran Gademan förklarade det med att det är en oerhört komplicerad produktion.
Vi ses väl på Operan! I skrivande stund, den 14 november, känns det lite tidigt att önska det, men jag gör det ändå: God jul och gott nytt operaår!