Ordföranden har ordet – september 2015

Göteborgspanorama. Foto: WikiCommons.

Göteborgspanorama. Foto från Wikimedia Commons.

Min förra operafråga lockade inte så många att svara. Var den för svår? Eller bjöd sommaren på härligare aktiviteter än att knäcka operanötter? Först med rätta svaret blev i alla fall Christer Fors. För femte gången!

Christer Elfvensson, ordförande i GöteborgOperans Vänner.

Christer Elfversson, ordförande i GöteborgOperans Vänner. Foto: Eskil Malmberg.

Det handlade om fem minnesvärda insatser av KVINNOR på GöteborgsOperans scen.

* Första damen ut var Nina Stemme, som gjorde Cio-Cio-San i Puccinis Madama Butterfly med premiär den 5 februari 1995.

* Nummer två var Ida Falk Winland, som Cleopatra i Händels Julius Caesar, premiär 13 september 2008.

* Tredje kvinnan: Kerstin Avemo, som Lucia di Lammermoor (Donizetti), premiär 2 april 2011.

* Nummer fyra: Francesca Patané i titelrollen då Puccinis Turandot hade bejublad nypremiär 17 november 2012.

* Fyra sopraner, alltså, men den femte är en mezzosopran, nämligen Katarina Karnéus, som den namnlösa ”Kvinnan” i Schönbergs Erwartung med premiär 18 april 2015.

Kerstin Avemo - en favorit för Christer Elfvensson. Foto - Peter Knutson.

Kerstin Avemo – en favorit för Christer Elfversson. Foto – Peter Knutson.

(En värdefull källa – för en operakalenderbitare som jag – är den magnifika boken ”Tjugo år av scenkonst – om GöteborgsOperans första 20 år”, som kom förra året.)

Fem starka kvinnor, får man säga. Men EN stark man också: Christer Fors som är en baddare på att svara på mina mer eller mindre kluriga operagåtor. Det är nästan så att han är FÖR BRA för att tävla i gruppfrågeleken som GöteborgsOperans Vänner ordnar för tredje gången måndagen den 26 oktober klockan 19. I orkestersalen, med ingång via sceningången. Han får kanske bli domare! Välkomna dit!

Och apropå de rätta svaren: Nina Stemme återkommer ju till Göteborg i höst i en roll som är specialskriven för henne: Alicia i urpremiären den 19 september på Notorious av Hans Gefors och Kerstin Perski, efter Hitchcocks film.

Ida Falk Winland, Foto: Urban Jörén.

Ida Falk Winland, Foto: Urban Jörén.

GöteborgsOperans Vänner kan under spelåret få uppleva TVÅ olika versioner av Madama Butterfly, först den 16 november vid vår operaresa till Stockholm, och sedan på ”hemmascenen” med premiär den 13 februari 2016. Ida Falk Winland syns och hörs under det kommande året som Susanna i Figaros bröllop och som Ofelia i Hamlet. Katarina Karnéus får vi njuta av både i Notorious och Hamlet. Det artar sig till en pangsäsong!

Efter regissören Mattias Carlssons introduktion för operavännerna till musikalen ”Crazy for you” den 31 augusti ramlade det in många härliga kommentarer i både mobil och dator: ”Vilken fantastiskt inspirerande människa!” och ”Man gick på lätta danssteg från denna festliga tillställning” och ”Nu MÅSTE man helt enkelt se den här musikalen”. Kommentarerna har förstås vidarebefordrats till Mattias Carlsson själv! Men även för en styrelse i en vänförening som GOV är det underbart att nås av sådan glad respons på våra aktiviteter. Det sporrar!

Glad blir man verkligen också av föreställningen ”Crazy for you”, som hade premiär den 5 september och spelas t.o.m. 10 mars 2016. Vilken vitaminspruta! Och vilket genombrott för särskilt den manliga huvudpersonen, Denny Lekström! Lägg det namnet på minnet!

”Flying Down to Rio” med Fred Astaire & Ginger Rogers. Foto från Wikimedia Commons.

Mattias Carlsson berättade för GO-vännerna, att han inspirerats av Fred Astaire och Ginger Rogers, av Nils Poppe och Annalisa Ericsson – och av den tecknade figuren Snurre Sprätt! Men ”Carlsson på taket” själv, som tydligen var Mattias första roll på scenen, har nog också varit inspiratör till denna delvis farsartade, men också lite vemodiga, show. Helt enkelt underbart!

”Crazy for you” lockar mig att den här gången ställa en fråga om musikaler! Jag söker fem musikaler, som alla spelats i Göteborg, tre av dem på GöteborgsOperan.

A) En tidig musikal med idel örhängen och minnesvärda melodier, bland annat två verkliga evergreens, som finns i otaliga tolkningar, inte minst av jazzsångerskor som Ella Fitzgerald. Just de två sångerna hör till mina absoluta favoriter i musikalvärlden. Båda är hyllningar till män, en som ”finns i många hundra tusen exemplar” och en som är älskad även om ”han ljuger” eller ”inte duger”. Handlingen spänner över flera år och rasmotsättningar spelar en avgörande roll för de människoöden, som vi möter.

Birgit Nilsson 1948. Foto: Gunnar Harnesk.

Birgit Nilsson i Ystad 1948. Foto av Gunnar Harnesk. Från Wikimedia Commons.

B) Också en mycket melodirik musikal, en av de allra största succéerna i genren. Bygger på en engelsk pjäs, som spelades på Göteborgs Stadsteater häromåret. De två huvudpersonerna bildar ett högst omaka par. En av melodierna i musikalen är förevigad på en skiva med Birgit Nilsson! Man kan annars svårligen tänka sig henne i huvudrollen. Musikalen blev också en berömd film, där sångpartierna framfördes av en annan än den skådespelerska, som gjorde huvudrollen. I Göteborg har den spelats på gamla Cirkus, på Stora Teatern och på Operan. Så här kan det låta när en av huvudpersonerna brister ut i sång: ”Jag har gått här förr, men jag märkte då, inget särskilt med de stenar som jag trampat på.”

C) Den tredje musikalen var först en världsberömd svensk film och blev sedan musikal, under annat namn. Den innehåller en jättehit, en vacker, stillsam visa med en titel som är en uppmaning, men den övriga musiken är inte så minnesvärd, tycker jag. I Sverige gavs den senast i Malmö, med bland andra Gunilla Backman och Kerstin Meyer i rollerna!

D) En komedi av Shakespeare utgör grunden till en musikal, där ett av glansnumren finns på skiva med Zarah Leander. Hon gjorde förresten Kerstin Meyers roll vid premiären i Stockholm av musikal C. I ett annat känt stycke sjunger den kvinnliga huvudpersonen om att hon hatar män: ”Män, män, män, vad dom är bra för vet jag inte än, jag hatar dom i klump och en och en” hette det i den första svenska översättningen.

Zarah Leander 1931. Foto: Louis Huch.

Zarah Leander 1931. Foto: Louis Huch, privat arkiv. Wikimedia Commons.

E) Även den sista av de sökta musikalerna bygger på ett klassiskt litterärt verk. Den utspelar sig under en längre tid i 1800-talets Frankrike. I Göteborg gjordes den krävande manliga huvudrollen av en sångare, som också sjungit Parsifal och Siegmund! Det mest kända musiknumret innebar ett sensationellt genombrott för en ny – och oväntad – stjärna i Storbritannien.

Det var väl inte alltför svårt? Jag hoppas på många svar. Skicka in Din lösning direkt till mig: christer.elfverson@telia.com
Klicka på namnet!: Christer Elfversson

Vi ses på Operan! Kanske på musikalen ”Crazy for you”? Den skall jag nämligen absolut se om!

Christer Elfversson, ordförande för
cropped-go_vanner_logo_horisontell_jpg.jpg

 Panora rånhamnpiren i Mölle. Foto: WikiCommons.

Panorma sett från hamnpiren i Mölle. Foto: Wikimedia Commons.

Annonser