I årets första operafråga fanns tio foton från tio olika operor på GöteborgsOperan. Vilka är operorna? Här kommer svaren:
A: Turandot
B: Rosenkavaljeren
C: Don Giovanni
D: Rhenguldet
E: Barberaren i Sevilla
F: Norma
G: Notorious
H: Carmen
I: Macbeth
J: Rucklarens väg
Jag hade trott att detta skulle bli operafrågans hittills lättaste omgång. Men det verkar ha varit en av de svåraste. Femton svar kom in. Endast tre var rätt. Bland dessa drogs en vinnare vid Göran Gademans introduktion till Lady Macbeth från Mtsensk och Don Pasquale den 11 mars. Vinnare blev Christer Fors. Han får ett presentkort à 200 kr på GöteborgsOperan. Grattis!
Men nu är det dags för en ny fråga. Själv tyckte jag det var roligt att botanisera bland foton. Därför fortsätter jag med sådana. Nu gäller det att identifiera tio sångare som alla framträtt på GöteborgsOperan. Vilka kan det vara?
A:
B:
C:
D:
E:
F:
G:
H:
I:
J:
Den här gången är det lite bråttom med att svara. Skicka ditt svar direkt till mig: christer.elfverson@telia.com senast den 31 mars. Vinnare dras vid Göran Gademans introduktion till Nyckeln till drömmarna och Vox humana den 1 april kl 18.30.
Den ”dubbeln” ser jag verkligen fram emot. David Radok har tidigare vid två tillfällen satt ihop enaktare till en helafton som känts som ETT verk. Först var det Schönbergs Erwartung som kombinerades med Bartoks Riddar Blåskäggs borg och senast Weills De sju dödssynderna med Puccinis Gianni Schicchi. Det hade väl aldrig skett förut med så olikartade stycken.
I både Nyckeln till drömmarna och Vox humana får vi åter se och höra en av mina absoluta favoriter, Kerstin Avemo. Hon har gjort många minnesvärda rolltolkningar på GöteborgsOperan: Lulu, Lucia, Eurydike och Violetta, för att bara nämna några. Det är mycket glädjande att hon nu knutits fast till GöteborgsOperans ensemble. Jag skulle önska att vi fick uppleva henne i exempelvis Donizettis Regementets dotter, som aldrig spelats här, eller som Despina i Così fan tutte. Den Mozartoperan gavs senast 1996 och det borde snarast vara dags för en ny uppsättning. Eller varför inte låta Kerstin Avemo göra alla tre sopranrollerna i Offenbachs Hoffmanns äventyr, som senast gavs 1999. Jacques Offenbach fyller förresten 200 år i år. Det borde firas rejält! Hur skulle det vara med en operett? Kanske Orfeus i underjorden?
Operans senaste uppsättning, Cavalleria rusticana och Pagliacci hör till det allra bästa jag sett och hört från en operascen. De operorna spelas ju av tradition tillsammans, men här hade också regissören Damiano Miichieletto bundit ihop dem till ETT verk. Under det berömda intermezzot i Cavalleria får vi se Nedda och Silvio från Pagliacci mötas i en kyss och under det inte riktigt lika berömda intermezzot i Pagliacci återser vi Santuzza och Lucia från Cavalleria och förstår att de har försonats. Och att Santuzza är gravid med Turiddus barn. Genialt! Missa inte den här uppsättningen! Sista föreställningen blir den 31 mars.
Vi ses väl på Operan!