Regissör David Radok

David Radok intervjuades av Göran Gademan.

David Radok intervjuades i april 2013 av Göran Gademan vid sitt besök hos GOV.Foto: Eskil Malmberg.

En av de nominerade till Tidskriften OPERA:s Operapris 2015 var David Radok, fast regissör vid GöteborgsOperan. Bland de nominerade utmärkte han sig för, att inte stå på scenen utan lågmält regissera på ett osedvanligt skickligt sätt.

David Radok var nominerad för sin regi till de båda enaktarna Riddar Blåskäggs borg och Erwartung på Göteborgsoperan. ”Radok som i sin enkelhet inte kan sägas vara annat än snillrik. Han vill förstärka och hitta ett fungerande samband mellan de två operorna. Radok gör här en tolkning och analys som är så förbluffande självklar. Han låter kvinnans monolog utspelas återhållet och nertonat och därför blir det så mycket starkare.”

I samband med Pragvåren 1968 kom familjen Radok att bosätta sig i Göteborg.

Både Davids far, regissören Alfréd Radok, och farbrodern, filmregissören Emil Radok, var självklart inspiratörer vid Davids yrkesval.

David Radok har svarat för regin i en rad uppmärksammade uppsättningar – inte bara i Göteborg utan även långt utanför Sveriges gränser. På GöteborgsOperan har han regisserat flera mycket uppskattade föreställningar ofta tillsammans med scenografen Lars-Åke Thessman.

David Radok, Regissör vid GöteborgsOperan. Foto av Ingmar Jernberg

David Radok, regissör vid GöteborgsOperan.Foto: Ingmar Jernberg

På hemmaplan i Göteborg har han regisserat bl.a. Jenufa, Peter Grimes, Wozzeck, Don Giovanni,  Resan till Reims,  Askungen,  K. Beskrivning av en kamp, La Traviata, Macbeth, Julius Caesar, Rucklarens väg, Rusalka och Barberaren i Sevilla. David Radoks senaste uppsättningar på GöteborgsOperan har varit ”Orfeus och Eurydike” samt ”Riddar Blåskäggs borg / Erwartung”.

David Radok gjorde sin regidebut redan 1980 med Menottis Mediet på Stora Teatern och är numera fast regissör på GöteborgsOperan sedan 1996.

Han har även varit återkommande regissör på Det Kongelige Teater i Köpenhamn och gästat flera operahus i Skandinavien exempelvis Den Norske Opera och Finlands Nationalopera. David Radoks uppsättningar har visats bl.a. i Dresden, Berlin, Helsingfors, Tel Aviv och Tokyo. Sommaren 2005 regisserade han Barberaren i Sevilla i Aix-en-Provence.

Václavem Havel och David Radok vid premiären av Odcházeni i Prag den 19 december 2008.

Tidigare presidenten Václav Havel i samspråk med David Radok vid premiären av ”Odcházeni” i Prag den 19 december 2008.

I Prag, där han numera är bosatt, har han regisserat teater, exempelvis urpremiären på dramatikern och tidigare presidenten Václav Havels sista pjäs Leaving, Beskrivning av en kamp – en pjäs om Kafka, Shakespeares Som ni behagar och Troilus och Kressida.

David Radok har erhållit kritikernas pris för sina uppsättningar av operorna Lady Macbeth från Mzensk och Wozzeck på Nationalteatern i Prag. Han har bland annat tilldelats pris för bästa uppsättning 2001 på Det Kongelige Teater i Köpenhamn för Resan till Reims och Drottningholmsteaterns vänners stipendium 2002.

I Brno stod David Radok för regin av Janáčeks Fallet Makropulos. Operan har även satts upp på GöteborgsOperans Stora scen i David Radoks regi med premiär 21 november 2015.

David Radok. Foto: Ingmar Jernberg, 2008.

David Radok. Foto: Ingmar Jernberg, 2008.

Vi är många operabesökare, som är både stolta och tacksamma för David Radoks insatser för operakonsten – i synnerhet vid GöteborgsOperan!

EM 2015
================================================================
För GöteborgsOperans Vänner blev det en intressant onsdagskväll den 24 april 2013 när Göran Gademan intervjuade David Radok. David berättade inte bara om sin egen karriär utan gav oss en inblick i hur en regissör arbetar.

cropped-go_vanner_logo_horisontell_jpg.jpg

Annonser