är född den 5 september 1985 i Kungsängen och uppvuxen i Mariehamn på Åland. Sofie Asplund är lyrisk sopran och för närvarande engagerad vid Malmö Opera och Nationaloperan i Helsingfors.
Under våren 2016 är Sofie Asplund tillbaka på Malmö Opera – för första gången som Oscar i Maskeradbalen. Till hösten 2016 väntar Kungliga Operan; i augusti är det rollen som Susanna i Figaros bröllop och i december den nya rollen som Olga Sukarev i Fedora. I februari 2017 återkommer Sofie Asplund i rollen som Oscar i Maskeradbalen. Denna gång på Kungliga Operan. Till säsongen 2017-18 finns det hopp om, att Sofie Asplund kommer tillbaka till GöteborgsOperan. Det blir spännande att se vilken roll eller vilka roller det blir!

Brava! utropade webbredaktören när Sofie Asplund tog emot GöteborgsOperans Vänner efter föreställningen av Maskeradbalen på Malmö Opera den 17 april 2016. Fotograf: Agneta Winqvist.
Sofie Asplund var kontrakterad för för sex föreställningar vid GöteborgsOperan i rollen som Greta i operan Hans och Greta – från den 7 januari till den 1 februari 2015.
Under april-maj 2015 gjorde Sofie Asplund rollen som Gilda i Rigoletto, som då kom att spelas två gånger per vecka på sju olika platser i Västra Götalandsregionen i en produktion från GöteborgsOperan. Starten skedde i Skövde onsdagen den 15 april. Sedan gick tältturnén vidare till Ulricehamn, Tidaholm, Sotenäs, Vänersborg och Partille samt Borås.
Föreställningen recenserades i Göteborgs-Posten fredagen den 17 april 2015 – läs här: Bländande sångteknik i föreställning på turné.
Hösten 2015 bar det av till Helsingfors och Nationaloperan för Sofie Asplund. Då hade hon en av huvudrollerna – som Christine Daaé – i musikalen Fantomen på Operan med premiär den 4 september. Se: http://www.opera.fi/se/produktion/fantomen_pa_operan/4037
Utbildning och praktik
Med en utbildning inriktad på klassisk sång och opera från Ålands musikinstitut och dansskola, Birka folkhögskola, Vadstena folkhögskola och Stockholm Operastudio bakom sig började Sofie Asplund på Operahögskolan i Stockholm.
Sofie gjorde sin praktik säsongen 2010-2011 på Kungliga Operan och hade då rollen som Barbarina i Figaros bröllop. Hon fick göra ett längre studieuppehåll efter två år för att spela rollen som Maria i West Side Story på Göteborgsoperan under säsongen 2011-2012.
Karriär
Sofie Asplund har framträtt i ett stort antal produktioner och konserter på Åland och i Sverige. På Vadstena-Akademien har hon gestaltat Lydia i den nyskrivna operan Stolthet och fördom under sommaren 2011.
Sofie Asplund blev 2013 klar med kandidat-programmet vid Operahögskolan i Stockholm. Hon sjöng rollen som Carolina i slutproduktionen av Det hemliga äktenskapet i maj 2013 på Drottningholms slottsteater.
Sofie Asplund har bland annat medverkat i den nyskrivna operan Bridgend Blues av Olov Olofsson och gjort rollen som Adéle i Läderlappen på Operastudion.
Hon gjorde under studietiden på Operahögskolan rollen som Despina i Così fan tutte. Sofie har dessutom framträtt som solist i oratorier som Mozarts Requiem, Bachs Magnificat och Johannespassionen med bland andra Drottningholms Barockensemble.
Sofie har även medverkat i många teater- och musikteateruppsättningar och sceniska konserter på Åland samt framträtt som solist vid romans- och kyrkokonserter i Sverige och Finland. Sommaren 2011 gjorde hon rollen Laura i Vadstena-Akademiens uppsättning Star-Cross’d Lovers baserad på Romeo och Julia.
På Läckö slottsteater hade hon sommaren 2012 huvudrollen som Räven i Den listiga lilla räven av Leos Janácek och rollen som Titiana i Benjamin Brittens En midsommarnattsdröm under juli-augusti 2013.
Vid Malmö Opera gjorde Sofie Asplund rollen som Pousette i Manon av Jules Massenet under november-december 2013 liksom Sophie i Rosenkavaljeren av Richard Strauss under april-maj 2014.
I augusti 2014 medverkade Sofie som Första tjänarinnan i Göteborgsoperans konsertanta version av Richard Strauss´ Daphne. Samma roll kom Sofie att sjunga under sommaren 2015 vid debuten på Baseloperan i Schweiz.
Vid ett inhopp på premiären av Figaros bröllop den 13 september 2014 på Göteborgsoperan gjorde Sofie Asplund succé i rollen som Susanna.
Recensenten Magnus Haglund skrev i Göteborgs-Posten: ”Göteborgsoperan inleder hösten med Figaros bröllop. Det som börjar nervöst blir ett sensationellt genombrott av Sofie Asplund, som sex veckor tidigare än planerat framträdde i huvudrollen som Susanna”.
Tillsammans med Ida Falk Winland delade Sofie Asplund på rollen under hösten 2014.
Under hösten 2015 och några gånger under våren 2016 sjunger Asplund på Finlands Nationalopera i Helsingfors. Där har hon en av huvudrollerna, som Christine Daaé, i musikalen Fantomen på Operan med premiär den 4 september 2015: Sofie blir Christine, 1:57 minuter, Ålands Radio och Tv, 2015-01-16.
Jan Granberg skrev i Hufvudstadsbladet en mycket uppskattande recension: Hela föreställningens klarast lysande stjärna är åländskan Sofie Asplund, Låt Fantomen spöka!, artikel av Jan Granberg i Hufvudstadsbladet, Kultur & Nöje, 2015-09-06, s. 34-35.
Stipendier
Sofie Asplund har bland annat tilldelats följande stipendier:
Östgöta Gilles kulturstipendium.
Kungliga Musikaliska Akademiens utbildningsstipendium, 2012 och 2013.
Anders Walls utbildningsstipendium, 2013.
Birgit Nilssons stipendium, 2013.
Här är också två radiointervjuer med Sofie Asplund:
* ”Sofie Asplund om framgången”, 1:46 minuter, Ålands Radio och Tv, 2014-09-18.
* ”En av mina absoluta drömroller”, intervju med Sofie Asplund, 7:57 minuter, Sveriges Radio, P2 Live Opera, 25 april 2014.
Läs GöteborgsOperans presentation av Sofie Asplund.
Det går att läsa mer på Wikipedia om Sofie Asplund.
Sofie Asplund har Ann Braathen som agent. Här är presentationen på hemsidan: http://www.braathenmanagement.com/artister/sofie-asplund