Vid årsmötet den 10 mars presenterade GöteborgsOperans Vänner sina två Stipendiater för år 2014.

Jonas Olofsson framför Lenskijs aria ur ”Eugen Onegin” ackompanjerad av Karin Holm vid flygeln. Foto: Eskil Malmberg.
Jonas Olofsson får GöteborgsOperans Vänners stipendium 2014 för att under en rad år ha lyckliggjort göteborgs-publiken i en rad skiftande, och i några fall ganska skruvade, karaktärer. Med sin säkra höjd, musikalitet och slipade förmedlingskonst har han hållit publiken i spänning och de har nog ställt sig frågan: vad vi ska få se den här gången? För de har kunnat förvänta sig något alldeles extra. Han har letat fram bevekelsegrunderna i så skiftande roller som Spoletta i Tosca, Rustighello i Lucrezia Borgia och Squeak i Billy Budd.
Karin Holm får GöteborgsOperans Vänners stipendium 2014. Hon har utgjort en klippa för ett oräkneligt antal sångare vid deras instudering. Detta gäller inte enbart att få in det musikaliska med rätt noter, frasering osv, utan även textligt och språkligt. I Karins fall gäller det inte bara de vanliga operaspråken italienska och tyska, utan även mer svårbemästrade som ryska, tjeckiska och franska. För publikens del märks detta mer indirekt, men emellanåt har Karin kunnat höras i orkesterdiket, bakom eller ovanför scenen men hon har även spelat vid ett otal foajékonserter och ackompanjerat sångare vid publika samtal.