Vid årsmötet skulle hela sex stipendier ha delats ut. Men mötet blev uppskjutet på obestämd framtid. Alla publika aktiviteter på GöteborgsOperan ställdes in tills vidare på grund av riskerna för Corona-smitta. GO-vännernas styrelse beslöt, att ändå dela ut stipendierna.
Först ett särskilt stipendium till minne av operavännen Ingrid Wiman, som avled i somras. I hennes dödsannons fanns en formulering som innebar, att hennes minne kunde hedras med en gåva till GöteborgsOperans Vänner, bankgiro 358-0040.

Mathias Graffner (Oliver) och Kajsa Reingardt (Mrs Bedwin), foto: Lennart Sjöberg.
Med dessa inkomna medel beslöt styrelsen, att i år inrätta ett extra stipendium, som går till de tre pojkar, som delar på titelrollen i musikalen Oliver!, alltså – Mathias Graffner, Pontus Sköldberg och Viktor Werlenius.

Pontus Sköldberg (Oliver), foto: Lennart Sjöberg.
Motiveringen i diplomen lyder för alla tre pojkarna: ”För en övertygande, imponerande och berörande gestaltning av titelrollen i musikalen Oliver! Vad månde bliva?” Samt ”Varmaste välgångsönskningar!”

Viktor Werlenius som Oliver, foto: Lennart Sjöberg.
Operavännernas så att säga ”ordinarie” stipendiater blev i år Lisa Fröberg, pianist, instuderare och kormästare på GöteborgsOperan samt två välkända sångare i ensemblen, nämligen tenoren Tomas Lind och barytonen Mats Persson.

Lisa Fröberg, kormästare
Lisa Fröberg tackas i diplomet för ”oerhört uppskattade insatser som pianist, instuderare och kormästare på GöteborgsOperan”. Hos Lisa kombineras ”engagemang och noggrannhet med musikalitet och känsla för klangbildning och textning oavsett på vilket språk det må vara”.

Tomas Lind, tenor.
Tomas Lind belönas för ”oförglömliga insatser i en rad uppsättningar på GöteborgsOperan, exempelvis Turandot, Pagliacci, Don Carlos, Tosca, La traviata. Carmen och Katja Kabanova”.
På diplomet finns också tre italienska citat ur Tomas repertoar ägnade att beskriva hans konstnärskap: Armonia di bellezze diverse (”Harmoni av olika skönheter”) och Lucevan le stelle (”Stjärnorna lyste”), båda ur Tosca, och Vincerai (”Du skall segra”), alltså en parafras på slutet av Nessun dorma i Turandot. I maj får vi återse och höra Tomas Lind som Cavaradossi i Tosca. I den nypremiären rolldebuterar den tredje stipendiaten Mats Persson som Scarpia.

Mats Persson, baryton.
Mats Persson belönas ”för många oförglömliga insatser på GöteborgsOperan, exempelvis som Macbeth, Tonio i Pagliacci, Rigoletto, Escamillo, Sir Archie i Herr Arnes penningar och Sharpless i Madame Butterfly”.
Ett italienskt operacitat finns även i Mats Perssons diplom. Det är hämtat ur prologen till Pagliacci, som Mats Persson framförde från scenen för ett år sedan och det belyser Mats gestaltningsförmåga, här med ursäkt för den fyrkantiga översättningen: Considerate, poiché siam uomini di carne e d´ossa, e che di quest´orfano mondo al pari di voi spiriamo l´aere. Il concetto vi dissi (”Betänk att vi är människor av kött och blod och att vi i likhet med alla andra övergivna människor andas samma luft. Sådan är vår idé.”)
På Lisa Fröbergs, Tomas Linds och Mats Perssons diplom finns också formuleringen ”Publikens kärlek och operavännernas tack. Varmaste välgångsönskningar inför fortsatt expanderande konstnärskap.”
Styrelsen för GöteborgsOperans Vänner
Agneta Winqvist, Bitte Holmquist, Christer Elfversson, Christer Fors, Karin Brittsjö, Magnus Nordstrand, Mats-Inge Olsson och Thorsten Bengtsson