18. Ordföranden har ordet – september 2020

Coronan har kommit att dominera året 2020. På alla områden. Teater, opera och dans har vi inte kunnat njuta av annat än digitalt och via etermedia. Om någon hade sagt vid förra årsskiftet att det skulle bli så under 2020 hade jag avfärdat det som fullständigt fria fantasier. Nu vet vi bättre. Vi har förstått att Covid 19 inte är att leka med.

Allvarliga sjukdomar är som bekant inte ovanliga i operor. Prognoserna i operalibrettona är mestadels trista. Utgången nästan alltid dödlig. Violetta i La traviata är ett av många exempel. Dödsorsakerna är ofta riktigt våldsamma. Mord, självmord och avrättningar förekommer i rikt mått.

Detta makabra faktum ledde mig osökt in på augustis operafråga. Den blev av det morbida slaget. Det gällde att komma på TIO huvudpersoner i operans värld som dör. Huvudpersoner, alltså, det duger till exempel inte att nämna alla friare som avrättas i Turandot. I en och samma opera kan det finnas flera som får ”bita i gräset”, som det heter. Jag vet åtminstone en opera där samtliga tre huvudpersoner stryker med. Av tre olika orsaker. 

I svaret skulle dödsorsaken anges, men om det handlade om död till följd av sjukdom behövde inte åkomman specificeras. Sjukdomsdiagnoserna är ju stundom lite oklara och för det mesta antyds de bara, som hos den hostande Violetta i La traviata. Några gånger är dödsorsakerna övernaturliga och oförklarliga.

En händelse som ser ut som en tanke: I dessa dagar när jag skriver min krönika om ”operadödar” streamas på operlive.de och arte ett nytt verk från Bayerische Staatsoper i München: The Seven Deaths of Maria Callas. Performanceartisten Marina Abramovic har gjort en föreställning om Maria Callas sista timmar i livet. Musiken är nyskriven av Marko Nikodijevic. Den är mycket klangrik och expressiv. Yoel Gamzou dirigerar. Callas (Abramovic själv) ligger i sin säng i lägenheten vid Avenue Georges Mandel i Paris och med hjälp av filmer och projektioner återkallar hon i minnet – och i publikens minne – sju av de roller som hon har fått dö som; Violetta, Tosca, Carmen, Lucia, Desdemona, Cho-cho-san och – förstås – Norma. Sju olika sångerskor framför de valda ariorna, exempelvis Vissi d´arte, Un bel di vedremo och Casta diva. Det hela blir mycket effektfullt, ja, till och med gripande. Rekommenderas! Bo Löfvendahl recenserade föreställningen i SvD den 13 september. Han var också entusiastisk. 

Min operagåta gav gensvar hos medlemmarna. Några av de som svarat hänvisar till läkaren och operakännaren Eddie Persson som 2002 gav ut en hel bok i ämnet: Opera – död, dårar och doktorer. Den är mycket läsvärd. Eddie Persson är förresten också författare till en del annan operalitteratur, exempelvis Trollflöjtens mystik (2018).   

En aldrig tidigare skådad kreativitet infann sig hos GöteborgsOperans Vänner. 32 svar kom in, flest hittills. En del av svaren är ganska långa och innehåller beskrivningar av sjukdomsförloppen och vad det egentligen är som orsakar döden. Ibland med underfundigt ironiska kommentarer. Vad en ”kärleksdöd” egentligen skulle innebära har jag fått några svar på. ”Könssjukdom” eller ”andlöshet” exempelvis. Det är bara att tacka och ta emot alla dessa uppslag och infallsvinklar. Operavännerna är också verkliga operakännare. Men det visste vi ju. Sammanlagt har 109 exempel på ”operadödar” kommit in. Här kommer en lista med samtliga, grupperade efter tonsättare. Verdi dominerar. Han dödar flest. Det är nog bara i hans Falstaff som ingen mister livet.

Verdi

Oberto: dödad av Riccardo i duell.

Ernani: självmord.

Jeanne d´Arc: dör av krigsskador och inte som jag trodde genom att bestiga bålet.

Attila: svärdshugg av Odabella.

Macbeth: dödad av Macduff i envig.

Duncan i Macbeth: dödas av Macbeth.

Banquo i Macbeth: dödas av Macbeths lejda mördare.

Lady Macbeth i Macbeth: dör – av samvetskval eller av simpelt vansinne?

Luisa Miller: förgiftad av Rodolfo.

Simon Boccanegra: förgiftas.

Aida: syrebrist – eller svält? – instängd i grav, självmord?

Radamès i Aida: i samma gravkammare som Aida.

Desdemona i Otello: strypt.

Otello: självmord.

Violetta i La traviata: lungtuberkolos.

Manrico i Trubaduren: avrättad.

Leonora i Trubaduren: självmord genom gift.

Corrado i Korsaren: självmord genom drunkning.

Gustaf III i Maskeradbalen eller Gustaf III, som den hette på GöteborgsOperan 2002: mördad på operamaskeraden.

Leonora i Ödets makt: dolkdödad.

Gilda i Rigoletto: mördad av Sparafucile, egentligen självmord eftersom hon vet att den första som träder in i Sparafuciles värdshus skall bli dödad och hon vill rädda hertigen.

Rodrigo i Don Carlos: blir skjuten av kungens män.

Don Carlos: dör han i slutet av operan, eller ”räddas” han genom att förena sig med sin farfar Carlo V eller blir han bara gripen och kanske dömd till döden? 

Poulenc

Karmelitsystrarna: Tio nunnor giljotineras.

Puccini

Madame Butterfly: självmord genom harakiri.

Tosca: självmord, kastar sig ut från Castel Sant´Angelo, men vi vet ju inte hur högt fallet är, kanske klarar hon sig och skyndar vidare mot nya amorösa eskapader?

Cavaradossi i Tosca: arkebuseras, fast Scarpia har låtit Tosca tro att det skall bli en skenavrättning. 

Scarpia i Tosca: knivdödas av Tosca, den så kallade ”Toscas kyss”.

Mimi i La bohème: lungsot.

Manon Lescaut: dör i öknen av vätskebrist, utmattning?

Syster Angelica: självmord med gift.

Liu i Turandot: självmord med dolk.

Luigi i Manteln: dödas av Michele.

Buoso Donati i Gianni Schicchi: är död redan när operan börjar och ligger som lik genom mer än halva verket innan han släpas ut av giriga släktingar. Har faktiskt spelat den ”rollen” i en ”musikalversion”, som jag själv skrivit, på Kullateatern i Höganäs.

Saint-Saëns

Simson i Simson och Delila: dör under ett sammanstörtande tempel.

Bellini

Norma: bestiger bålet. 

Pollione i Norma: bestiger bålet med Norma

Britten

Peter Grimes: drunknar/dränker sig ensam i sin båt.

Billy Budd: avrättas genom hängning.

Claggart i Billy Budd: dör av Billys knytnävsslag.

Aschenbach i Döden i Venedig: dör – sjukdom?

Bizet

Carmen: knivhuggs av Don José. 

Wagner

Tristan i Tristan och Isolde: dör i duell.

Isolde i Tristan och Isolde: ”kärleksdöd”, hur nu det går till, undrar några.

Kurwenal i Tristan och Isolde: dör efter att ha blivit sårad i strid.

Elisabeth i Tannhäuser: dör i väntan på Tannhäuser, oklar diagnos.

Senta i Den flygande holländaren: kastar sig ut i havet.

Tetramund i Lohengrin: blir nedstucken av Lohengrin.

Siegmund i Valkyrian: blir nedstucken av Hunding, med assistans av Wotan?

Mime i Siegfried: blir dödad med svärd av Siegfried.

Fafner i Siegfried: blir dödad med svärd av Siegfried.

Siegfried i Ragnarök: blir nedstucken av Hagen.

Brünnhilde i Ragnarök: bestiger bålet.

Kundry i Parsifal: dör av inte helt klarlagd anledning.

Fasalt i Rhenguldet: dödas av sin bror Fafner.

Rienzo, Irene och Adriano i Rienzi, den siste folktribunen: begravs under det sammanstörtande Capitolium.

von Weber

Kasper i Friskytten: blir skjuten – av misstag? 

Donizetti

Edgardo i Lucia di Lammermoor: tar sitt liv.

Arturo i Lucia di Lammermoor: dödas av Lucia.

Lucia di Lammermoor: dör – diagnosen osäker.

Tjajkovskij

Lenskij i Eugen Onegin: dödas i duell med Eugen Onegin.

Lisa i Spader dam: kastar sig i floden och dör.

Herman i Spader dam: förlorar förståndet och tar livet av sig.

Mascagni

Turiddu i Cavalleria rusticana: dödas av Alfio.

Weill

Jakob i Mahagonny: äter ihjäl sig.

Paul/Jim i Mahagonny: blir hängd.

Leoncavalli

Nedda/Colombina i Pajazzo: dödas av sin make Canio.

Silvio i Pajazzo: dödas av Canio.

Rickard Strauss

Salome: dödas av soldater på order av sin styvfader Herodes. 

Johannes döparen i Salome: halshuggs på Salomes begäran.

Klytaimnestra i Elektra: dödas av Orestes.

Aegistos i Elektra: dödas av Orestes.

Elektra: dör i extas, diagnosen något oklar.

Massenet

Werther: begår självmord, skjuter sig.

Manon: dör i armarna på des Grieux, utmattad av fängelsevistelse i Frankrike och inte, som i Puccinis Manon Lescaut, utvisad till Amerika.

Gluck

Eurydike i Orfeus och Eurydike: dör stungen av en giftorm, men återfår livet.

Offenbach

Antonia i Hoffmans äventyr: dör av utmattning, sjunger ihjäl sig?

Mozart

Don Giovanni: försvinner ner i underjorden – till helvetet?

Sjostakovitj

Katerina Ismailova i Lady Macbeth från Mzensk: hoppar i floden.

Boris i Lady Macbeth från Mzensk: dödas med råttgift av sin svärdotter Katerina.

Zinovij i Lady Macbeth från Mzensk: dödas av sin maka Katerina och Katerinas älskare Sergej.

Sonjetka i Lady Macbeth från Mzensk: dödas av Katerina.

Janácek

Katja Kabanova: kastar sig i floden. 

Jenufas barn i Jenufa: dödas av Jenufas svärmor Kostelnicka.

Debussy

Pelléas i Pelléas och Mélisande: dödas av sin bror Golaud.

Mélisande i Pelléas och Mélisande: dör efter att ha fött ett barn.

Alban Berg

Marie i Wozzeck: knivdödas av Wozzeck.

Wozzeck: vadar ut i vattnet och drunknar – självmord?

Lulu: dödas av Jack Uppskäraren.

Cilea

Adriana Lecouvreur: andas in dofterna från förgiftad violbukett och dör i den älskades armar.

Delibes

Lakmé: självmord med gift.

Dvorák

Prinsen i Rusalka: dör av Rusalkas kyss.

Giordano

André Chénier: döms till döden av revolutionstribunalen.

Gounod

Marguerite i Faust: avrättas för att ha dödat sitt barn.

Romeo i Romeo och Julia: självmord genom gift.

Julia i Romeo och Julia: självmord genom gift.

Humperdinck

Häxan i Hans och Greta: brinner upp.

Stravinskij

Tom Rakewell i Rucklarens väg: dör – av besvikelse?

Purcell

Dido i Dido och Aeneas: självmord.

Bland de inkomna svaren drogs en vinnare den 20 september. Det blev den här gången  

Katarina Trapp, som bor i Göteborg. Katarina belönas med ett presentkort på GöteborgsOperan à 200 kronor. Grattis till Katarina! Så här ser Katarinas svar ut:

Madame Butterfly-harakiri

La Boheme-sjukdom

Tosca- självmord, mord, avrättning (tycker Tosca har 3 huvudpersoner)

Carmen- knivmord

Rigoletto-mord

La Traviata- sjukdom

Trovatore-avrättning

Aida- dubbelt självmord

Otello- mord och självmord

Flygande Holländaren- självmord

 Efter allt detta dödande och döende kan man längta efter något lättsammare. Apropå Cabaret som är årets musikal på GöteborgsOperan handlar septemberfrågan om musikaler. De kan förstås också vara mycket allvarliga och handla om död och elände. West Side Story och Les Misérables är två exempel. Men i septemberfrågan gäller det helt enkelt om att placera in sånger i rätt musikaler. I vilka musikaler återfinner man följande sångnummer:

  1. Bill
  2. Oh, What a Beautiful Morning
  3. Memory
  4. Tonight
  5. I Dreamed a Dream
  6. Do-Re-Mi
  7. The Music of the Night
  8. Aquarius
  9. Anthem
  10. There´s no Business Like Show Business

Skicka din lösning direkt mig: christer.elfverson@telia.com senast den 26 oktober. Vinnare dras den 27 oktober. Vinsten är som vanligt ett presentkort på Operan à 200 kronor.

I skrivande stund meddelas det att GöteborgsOperan planerar premiärer på Cabaret, Tosca och Siegfried i november. Man räknar tydligen med att restriktionerna vad gäller folksamlingar inomhus kommer att släppa. Operavännerna planerar – än så länge – att genomföra adventsfesten och introduktionen till Siegfried. Och både operan och operavännerna genomför andra digitala aktiviteter.

Vi ses väl? 

Christer

Christer Elfversson, ordförande